Käytä hashtagia #dailychicofficial
Urheilumotivaatio
Chic-lifestyle

10 VINKKIÄ URHEILUMOTIVAATION YLLÄPITÄMISEEN!

Varmasti me kaikki haaveilemme jossain kohtaa terveellisistä elämäntavoista, kilojen karistamisesta, kesäkuntoon pääsemisestä ja liikunnan lisäämisestä ylipäätään. Alkuun on yleensä helppo päästä, mutta mitäs sitten kun kuntokuuri alkaa menettää merkityksensä? Kuinka pitää urheilumotivaatio korkealla?

1. Tavoitteiden asettaminen saattaa auttaa nimenomaan säännöllisen liikuntarytmin ylläpitämisessä. Jokainen meistä varmasti tietää kuinka hyvältä tavoitteiden saavuttaminen tuntuu! Älä aseta itsellesi kuitenkaan liian suuria tavoitteita vaan aseta ainakin yhden suuremman tavoitteen sisälle monta pientä välitavoitetta. Haluatko juosta 10 kilometriä putkeen? Saavuta ensin kilometri, pian toinen ja kohta kolmas. Haluatko timmin kropan? Tavoittele ensin parempaa kuntoa ja iloitse pienistäkin muutoksista kehossa.

2. Pidä urheilupäiväkirjaa ja kirjaa ylös kaikki saavutuksesi. Kirjoita ylös esimerkiksi painot, joilla teit kuntosalitreenisi tai matkan ja ajan jossa taivalsit lenkkipolkusi. Päiväkirjaa selaamalla huomaat kuinka nopeasti kuntosi onkaan kohentunut.

3. Uudet vaatteet ja urheiluvälineet saattavat kuulostaa pinnalliselta tavalta nostattaa motivaatiota, mutta uudet ja miellyttävät vermeet houkuttelevat sinut liikunnan pariin edes sen yhden ratkaisevan kerran.

4. Ulkonäkö on kunnon kohottamisen lisäksi useammalle se toinen painava syy pitää liikunnasta hyvää huolta. Ulkonäöstä ei kannata missään nimessä ottaa liikaa paineita, mutta liikunnan merkeissä huomaat varmasti kehitystä myös kropassasi. Haluatko mahtua vanhoihin farkkuihisi? Haluatko astella ensi kesänä itsevarmana uimarannalla?

urheilumotivaatio

5. Hanki urheilukaveri, jonka kanssa käytte yhdessä vaikkapa kuntosalilla. Yksin on helppo keksiä tekosyitä olla lähtemättä liikkeelle, mutta kaverille helpot tekosyyt eivät välttämättä uppoakkaan. Lisäksi kaverin kanssa liikkuminen saattaa olla paljon mielekkäämpää ja hauskempaa. Aika kuluu nopeammin kuin arvaatkaan.

6. Uusi harrastus ja erilaisten lajien kokeileminen tuo varmasti uutta puhtia liikuntarutiiniisi. Liikuntaa kannattaa harrastaa monipuolisesti ja kuka jaksaisikaan juosta samoja lenkkipolkuja tai tehdä samoja treenejä päivästä toiseen? Käy erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla, kurkkaa kaupunkisi liikuntatarjontaa, vaihda lenkkipolkuja ja kokeile rohkeasti kaikkea, mitä et ole aikaisemmin uskaltanut.

urheilumotivaatio

7. Urheilun lisäämää hyvän olon tunnetta kehossa ei kannata vähätellä, sillä säännölliset liikuntarutiinit lisäävät hyvinvointia sekä fyysisesti, että psyykkisesti.

8. Tee liikkumisesta tapa. Jos liikunnasta tulee tapa, niin kuin vaikkapa syömisestä tai muusta arkisesta toiminnosta, sen toteuttaminen ei vaadi erityistä ponnistelua, vaan on keholle luonnollista.

urheilumotivaatio

9. Tee liikkumisesta itsellesi mahdollisimman helppoa. Aina ei tarvitse matkustaa kilometrejä kuntosalille tai maksaa kalliita hintoja. Liikkuminen onnistuu helposti myös vaikkapa kotona! Hanki käsipainoja, katso youtuben treenivideoita ja pyöräile kauppaan.

10. Löydä liikunnan ilo! Koskaan ei kannata pakottaa itseään väkisin liikkeelle, vaan motivaation salaisuutena on aina aito innostus tekemistä kohtaan! Jos saat kiinni liikkunnan ilosta ja nautinnosta, motivaation ylläpitäminen on helpompaa!

Miten sinä motivoit itseäsi liikkumaan ja pysymään kiinni terveellisissä elämäntavoissa? 🙂

This article has 2 comments

  1. Sara|Sara's Fab Life

    Ite just alottelen laihdutusta sen jälkeen, kun lihoin 20kg. Tähän mennessä syyni ovat olleet että pitää siivota kämppä, (niinkuin kyllä pitääkin, mutta energiaa tuntuu olevan pelkästään aurinkoisina päivinä) ja tuo harmaa sää kun energiaa on vähemmän. Tarkoitus olisi laihtua syksyyn mennessä ainakin se 10kg, että saan edet farkut jalkaan ilman että tarvii ostaa nyt uusia, jos ne sitten kuitenkin menisi liian isoiksi laihdutuksen myötä.

    • Diina-Maria Laakso

      Tsemppiä Sara painonpudotukseen! 🙂 Itse laihduin viime syksynä noin kahdessa kuukaudessa 8kg syömällä oikein sekä kävin kävelylenkeillä noin 5 kertaa viikossa. Se on hieno tunne, kun mahtuu vaatteisiin mihin ei ennen mahtunut!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!