Käytä hashtagia #dailychicofficial
Uravinkit
Uraboostaus

URAVINKIT: NÄIN MENESTYT MIESVALTAISELLA ALALLA

Veronica Nummela halusi tarttua uusiin haasteisiin. Hän vaihtoi rohkeasti alaa ja aloitti työskentelyn iTapsassa, joka on erikoistunut matkapuhelinten korjauksiin. Matkapuhelinala koetaan usein hyvin miesvoittoiseksi ja halusimme haastatella Veronicaa erityisesti siitä, millaista on työskennellä naisena miesvoittoisella alalla sekä millaisia ominaisuuksia sekä taitoja vaaditaan, jotta voi menestyä työelämässä miesten keskellä. Lue haastattelu ja Veronican uravinkit tästä!

Uravinkit

Miten päädyit töihin iTapsaan?

Halusin vaihtaa työpaikkaa, koska vanhassa työpaikassani oli epäsäännölliset työajat. Olen pienen lapsen äiti ja halusin mukavan työpaikan, jossa on säännölliset työajat, jotta voin viettää aikaa myös perheeni kanssa. Bongasin todella persoonallisen työpaikkahaun, jossa iTapsaan haettiin asiakaspalveluhenkilöä ja työpaikkailmoitus herättikin heti huomioni. Minua kiinnosti tässä työpaikassa erityisesti uudet haasteet, sekä olin kuullut yrityksestä paljon hyvää. Kaverit ja tuttavat kertoivat saaneen iTapsasta todella hyvää asiakaspalvelua ja minulle tuli olo, että haluaisin ehdottomasti olla osa yritystä, joka arvostaa ja kuuntelee asiakkaitaan, joten lähetinkin sitten rohkeasti työhakemuksen iTapsan Helsingin liikkeeseen.

Otit haasteen vastaan ja lähdit rohkeasti tekemään töitä sinulle tuntemattomalle alalle matkapuhelimien korjausten parissa. Mikä koulutus ja mitä ominaisuuksia tehtävään vaadittiin?

Tälle alalle ei vaadita erikseen mitään tiettyä koulutusta ja olen itse esimerkiksi opiskellut liiketaloutta. Jokainen työntekijä koulutetaan yrityksen toimesta työhön. Iso plussa on, jos alasta sekä matkapuhelimista tietää etukäteen jotain, mutta voin paljastaa, etten itse tiennyt alottaessani kyseisistä asioita yhtään mitään. Kaikki alan asiat opetettiin minulle ja opinkin todella nopeasti matkapuhelinmaailman salat.

Koen, että tässä työssä kuitenkin tärkeintä on se, että tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja osaa kuunnella asiakkaita sekä keskustella heidän kanssaan. Se taito lähtee ihmisestä itsestään ja mielestäni sitä ei voi käytännössä opettaa tai oppia. Uskon, että liiketalouden opinnoistani tulleet vahva asiakaspalvelun ja myynnin osaaminen on yksi syy miksi minut valittiin tähän tehtävään.

Millainen rooli sinulla on työpaikallasi?

Työtehtäviini kuuluu asiakaspalvelu ja tavoitteenani onkin antaa jokaisella asiakkaalle ainutlaatuinen asiakaspalvelukokemus. Toimin asiakkaan ja korjaajan välissä, eli kuuntelen asiakkaan vikakertomuksen, jonka jälkeen toimitan laitteen korjattavaksi. Haluan aina kertoa asiakkaalle mahdollisimman tarkasti mitä korjaukseen kuuluu ja mitä laitteelle tehdään. Kun asiakas tulee hakemaan laitteen takaisin korjauksesta, kerron asiakkaalle mitä laitteelle tehtiin ja tarjoan myös mielelläni lisätarvikkeita, jotka tukevat laitteen käyttökokemusta ja toimintaa.

Uravinkit

Minun tehtäväni on aurinkoisella asiakaspalvelulla varmistaa, että asiakas saa asiakaspalvelukokemuksen ylittävää palvelua ja haluaa tulla meille myös jatkossa. Roolini muiden työntekijöidemme keskellä on aika äidillinen. Työtehtävien lisäksi helpotan kaikkien elämää työpaikalla hoitamalla pikkujuttuja kuten siivouksen sekä kahvinkeiton.

Miten asiakkaat suhtautuvat, kun asiakaspalvelijana onkin nainen eikä mies?

Työurani alussa vastaan saattoi tulla tilanteita, joissa asiakas oli hämmentenyt, että matkapuhelimien korjausliikkeessä olikin vastassa nainen. Minua saatettiin epäillä, että tiedänkö teknillisistä asioista mitään ja välillä asiakkaat hakeutuivat tarkoituksellisesti työkavereiden juttusille, mikä tuntui ikävältä. Onneksi otin kuitenkin heti alusta saakka itsevarman ja sellaisen “kyllä minäkin osaan” asenteen, joka on kantanut jo pitkälle. Olen aina ajatellut, että olen täällä töissä ja tiedän näistä asioista niin paljon, kuin minun pitääkin tietää ja miksi en voisi auttaa jotain asiakasta. Kun on päämäärätietoinen, itsevarma ja rohkea niin asiakkaatkin huomaavat sen ja pikkuhiljaa asiakaspalvelijan ja asiakkaan välinen luottamussuhde kasvaa.

Uravinkit

Nykyisin asiakkaat ovat tottuneet siihen, että tällä alalla voi työskennellä myös naiset ja useimpien asiakkaiden mielestä se on hyvä asia. Varsinkin naisasiakkaat pitävät kovasti siitä, että voimme puhua “naisten kesken” laiteongelmista ilman, että heidän täytyy olla noloina, etteivät välttämättä ymmärrä laiteasioista kovinkaan paljoa. Minun mielestä on tärkeää, että jokaisen asiakkaan kanssa puhutaan niin sanotusti asiakkaan kielellä ja vältetään teknillistä sanastoa.

Haastattelu keskeytyy hetkeksi, kun liikkeen ovi aukeaa ja sisälle tulee miesasiakas joka kertoo, että hänen puhelimensa on mennyt lukkoon yhtäkkiä. Vaikka liike on suljettu Veronica hoitaa tilanteen upeasti ja auttaa asiakasta boottamaalla matkapuhelimen. Asiakas kiittelee kovasti ja kertoo, että käy aina iTapsassa, koska saa aina henkilökohtaista ja mahtavaa palvelua. Asiakas pahoittelee, että tuli sulkemisajan ulkopuolella ja heiluttaa vielä ovelta kiitokset ja väläyttää ison hymyn.

Millaista on työskennellä ainoana naisena miesten keskellä ja millaisia vinkkejä voisit antaa miesten kanssa työskentelyyn?

Miesten kanssa työskennellessäni koen, että voin vapaammin toteuttaa itseäni sekä paine ei ole niin kovaa kuin naisten kanssa työskennellessä. Pystyn tuomaan helpommin omia ideoitani esille ja minua kuunnellaan, sekä todella usein ideoitani lähetään kehittämään toteutusasteelle saakka. Vaikka en välttämättä aina ymmärrä niin paljon teknisistä asioita, kuin miestyöntekijämme, niin en ole kuitenkaan koskaan kokenut etten kuuluisi joukkoon. Työskentely on paljon rennompaa ja kaikki puhaltaa yhteen hiileen. Miesten kanssa ei myös synny samalla tavalla kateutta, kuin naisten kesken ja tästä johtuen minkäänlaista työpaikkakiusaamista eikä selkään puukotusta esiinny meillä laisinkaan.

Miesten kanssa pitää ottaa rento asenne ja heittää vähän omaa huumorintajua peliin. Miesten kesken lentää aina läppä ja jos uskallat heittäytyä siihen mukaan, niin pärjäät miesten kanssa paljon paremmin. Miehet ovat rennompia ja letkeämpiä kuin naiset ja onkin hyvä muistaa, että läpänheiton ja työnteon välille täytyy luoda hyvä tasapaino. Älä koskaan esitä miehille jotain muuta kuin olet, koska miehillä on jokin ihmeellinen kuudesaisti huomata, että jos et ole oma itsesi.

Miten tehdä työelämässä hyvä ensivaikutelma?

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pitää olla rohkea ja itsevarma. Asenne ratkaisee todella paljon ja on tärkeää olla liikenteessä iloisella ja pirteällä fiiliksellä. Kun sinua opetetaan ja ohjataan, niin ime tietoa itseesi ja ota kaikki tarjottu oppi vastaan. Uusia haasteita ei tule pelätä vaan niistä tulee nauttia, sillä kaikkea voi oppia ja opiskella. Tärkeintä asiakaspalvelutyössä on se, että antaa asiakkaalle aikaa sekä jokainen asiakas tulee ottaa vastaan yksilönä. Kuuntele mitä asiakkaalla on sinulle kerrottavaa ja sinun on helpompi auttaa sekä ymmärtää häntä.

Koetko, että sinun pitää töissä ollessasi hillitä tyttömäisiä elkeitäsi?

En ole koskaan kokenut, että minun pitäisi hillitä töissä tyttömäisiä elkeitäni. Ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole loukkaantunut, että minulla on kosmetiikkaa työpaikan vessassa. Luulen että se, että työporukassa on mukana nainen on tuonut miehiinkin vähän virtaa, sillä he korjailevat itse jopa jälkiään ja aina yhteisissä illanvietoissa minusta pidetään extrahyvää huolta.

Mikä on parasta työpaikassasi?

Meillä on aivan mahtava yhteishenki työntekijöiden kesken ja olen sitä mieltä, että meillä on maailman ihanimmat asiakkaat. Kun olet mukava asiakkaille, niin asiakkaat ovat supermukavia takaisin, tärkeintä on välittää asiakkaasta aidosti. Saamme tosi paljon asiakkailta kiitoksena munkkeja, suklaapatukoita ja itse saan todella usein asiakkailta esimerkiksi kukkia.

En voisi olla täällä töissä, jos en uskoisi siihen mitä me täällä tehdään ja mitä myymme. Meidän valikoimassa on ainoastaan sellaisia tuotteita, jotka olemme itse kokeneet hyviksi ja haluamme tarjota asiakkaille oikeasti kunnollisia ja laadukkaita tuotteita sekä palveluita. Jos asiakaspalvelija on epävarma, niin silloin myös asiakkaasta tulee epävarma. Tärkeintä on uskoa siihen mitä tekee ja viestiä se myös asiakkaalle. Lähden joka päivä töistä kotiin hymyssä suin.

Uravinkit

Miksi laite kannattaa tuoda teille korjaukseen verrattuna kilpailijoihin?

Meiltä saa henkilökohtaista palvelua, sekä tarjoamme todella laadukkaan työnjäljen. Laitamme aina päämme pantiksi, että meillä hommat onnistuu ja sen vuoksi annammekin aina takuun kaikelle mitä täällä teemme. Olemme kuunnelleet asiakkaitamme ja tarjoamme laadukkaan työnjäljen lisäksi myös nopean puhelinkorjauksen. Asiakkaat saattavat olla todella kiireisiä, sekä koko elämä voi olla puhelimen sisällä ja sen vuoksi tarjoammekin tunnin nopeustakuun suurimalle osalle laitteista. Olemme saaneet siitä todella paljon kiitosta, että puhelimen korjaaminen onnistuu nopeasti ja esimerkiksi iPhonen näytönvaihto kestää noin 30 minuuttia. Verrattuna kilpailijoihin, operaattoriliikkeen puhelinhuolto voi kestää jopa kaksi viikkoa.

Kesä on tapahtumarikasta aikaa ja monella saattaa pudota kännykkä taskusta esimerkiksi uimarannalla veteen. Voiko kastunutta laitetta enää pelastaa?

Jos puhelin kastuu, niin riippuu aivan täysin siitä mitä sille on tapahtunut ja voiko sen korjata. Yleensä kastunut laite voidaan kuitenkin korjata, eikä kastuminen ole puhelimelle välttämättä kuolemantuomio. Tärkeintä on kastumisen jälkeen puhelinta ei saa ladata ja että se tuodaan mahdollisimman pian meille tarkastukseen. Olemme korjanneet paljon kastuneita puhelimia takaisin käyttökuntoon.

Moni asiakas on kertonut, että on laittanut kastuneen laitteen riisin sekaan. Tämä on täysin urbaanilegenda, sillä siitä ei ole hyötyä vaan ehkä enemmänkin haittaa, koska välillä riisinkappaleita löytyy puhelimen sisältä ja sen vuoksi laitteenosia saatetaan joutua vaihtamaan kokonaan uusiin. Jos puhelimesi kastuu ja tuot sen meille korjaukseen, niin tärkeimpiä tietoja meille ovat millaiseen veteen puhelin on pudonnut, kuinka kauan aikaa putoamisesta on kulunut ja mitä laitteelle on sen jälkeen tehty.

Kesällä sattuu ja tapahtuu – voit katsoa lähimmän iTapsa-matkapuhelinhuoltoliikkeesi tästä! 🙂

This article has 2 comments

  1. Anna-kaisa

    Itsekin miesvaltaisella alalla työskentelevänä naisena avasin tän kirjoituksen innostuneena, koska ajattelin että täällä olisi jotain hyviä konkreettisia vinkkejä. Mulla kuitenkin meni tän jutun pointti ehkä vähän ohi. Allekirjoitan kyllä tuon kohdan, että itsevarmuutta pitää löytyä, ja pitäisi pystyä ajattelemaan että pystyy kyllä samaan kuin muutkin. Mutta esimerkiksi toi että pitää tulla kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen pätee varmaan yhtälailla kaikilla aloilla, oli siellä sitten kumpi tahansa sukupuoli enemmistönä.

    Etenkin tuon äidillisen huolehtimisen esiin tuominen miesvaltaisella työpaikalla saa lähinnä karvat pystyyn, ja kuulostaa melko huvittavalta. Joiltakin se tulee luonnostaan, mutta se että sitä pidetään etuna miesten kanssa työskennellessä ei saisi minua hakemaan kyseiseen työpaikkaan.

    Kaikkein surullisinta tässä kirjoituksessa on kuitenkin tuo naisten välisten selkään puukottamisten ja ”nainen on naiselle susi”-ajattelun korostaminen. Sen sijaan että keskityttäisiin siihen että naisetkin voivat olla keskenään solidaarisia ja läppä lentää, tässä tekstissä oikein lietsotaan vastakkaista ajattelua. Ehkä mulla on vaan henkilökohtaisesti käynyt niin hyvä tsägä että kaikki naiset kenen kanssa olen työskennellyt on olleet hauskoja, fiksuja, rentoja ja halunneet toinen toiselleen parasta, niin etten pysty samaistumaan noin vahvaan sukupuoliseen yleistämiseen. Joka tapauksessa tuollainen ajattelumaailma ei ainakaan paranna tilannetta, mikä on oikeasti sääli.

    Joka tapauksessa Veronica vaikuttaa mahtavalta työntekijältä ja asiakaspalvelijalta, tsemppiä jatkoon!

    • Katariina Helén

      Kiitos Anna-Kaisa hyvästä kommentista! Pahoittelen jos artikkeli antaa käsityksen, että siinä korostetaan naisten välistä kitkaa työpaikoilla. Tämä tuskin on ollut Veronican tarkoitus tässä. Naiset kyllä yleisesti ottaen osaavat olla todella inspiroivia ja kannustavia toisiaan kohtaan ja nimenomaan haluavat nostaa toisiaan korkeammalle. Minusta on hienoa kuulla, että sinullakin on ollut tällainen kokemus naisten kanssa työskentelystä! Näinhän sen pitäisikin mennä ja me kaikki voimme omilla esimerkeillämme kannustaa sitä. 🙂

      Mahtavaa kesän alkua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!