Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Uraboostaus

KUINKA SAIN NOSTETTUA BLOGIN KÄVIJÄMÄÄRÄÄ 263,77 % KUUKAUDESSA?

Yksi tehokkaimmista keinoista, jolla olen saanut nostettua blogin kävijämäärää, ei ole vaatinut rahallisia panostuksia. Sain tämän keinon avulla nostettua 6909 kuukausikävijämäärän 25133 kävijään yhden kuukauden aikana. Tämä keino nostaa blogin kävijämäärää on vaatinut hieman aikaa, periksiantamattomuutta, tavoitteita ja excel-taulukon. Ja tietysti se oleellisimman, eli sopivat mittarit.

Edellisessä tekstissäni kerroin rahallisista tavoitteistani blogin suhteen (jos et ole lukenut tekstiä, pääset sen lukemaan tästä). Ammattibloggaaminen on mielestäni taitolaji, jossa yhdistyvät bloggaajan taito kirjoittaa mielenkiintoisia ja lisäarvoa tuovia tekstejä huomioiden rahalliset tavoitteet. Tällä tarkoitan sitä, että bloggaamisella voi tehdä nopeastikin rahaa, esim. käyttämällä klikkejä kerääviä otsikoita ja tekemällä postauksia, jotka ovat täynnä affiliate-linkkejä, mutta valitettavasti tällaiset keinot eivät usein toimi pidemmän päälle. Tärkeää on ymmärtää, että lukija tulee ensin, sen jälkeen tulot.

Kun olet päässyt bloggaamisessa tilanteeseen, jossa mielestäsi tekstisi ovat hyviä, lisäarvoa tuovia ja mielenkiintoisia, kannattaa ottaa seuraavaksi jakamani vinkit talteen ja hyödyntää niitä blogissasi!

Tulosten mittaaminen

Mitä et mittaa, et voi johtaa. Niin yksinkertaista, mutta samalla haastavaa. Mittaaminen ja tulosten analysointi voi olla pelottavaa (pääsinkö tavoitteisiini), tylsää (tekisin mielummin kivoja blogipostauksia) ja hämmentävää (mitä mittaan, mitä hyötyä tästä kaikesta on?). Mittaaminen on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, sillä vain mittaamalla on mahdollista nähdä kuinka hyvin ollaan menestytty ja ollaanko tavoitteet saavutettu. Mittaamisen avulla on helpompi olla työssään tavoitteellisempi sekä pureutua mahdollisiin epäkohtiin.

Mittareita ei kuitenkaan kannata ottaa liian monta käyttöön, koska a) mittaaminen ja tulosten analysointi vie aikaa ja b) mittarit ovat tehottomia, jos niitä on liikaa. Itse olen valinnut mittarit sen mukaan, mikä mielestäni on oleellista liiketoiminnan kehittymisen kannalta. Oleellista on tietää, kuinka paljon kävijöitä DailyChic.fi-blogissa on. Lisäksi seuraajamäärien (followers) mittaamista suoritetaan niin Instagramista kuin Facebookissakin. Asiakasmäärä on myös yksi mittari, joka on käytössä.

DailyChic.fi mittarit ovat seuraavat:

  • Seuraajamäärät Instagramissa ja Facebookissa
  • Kävijämäärä sivustolla
  • Asiakasmäärä

Seuraaja- ja kävijämääriä mitataan kuukausitasolla. Taulukon säännöllisellä päivittämisellä ja ylläpidolla nähdään vaivatta toimenpiteiden toteutuminen. Edellisen kuukauden tietoja verrataan nykytilanteeseen laskentataulukon avulla. Taulukkoon merkitään nykyinen seuraajamäärä, josta vähennetään edellisen kuukauden seuraajamäärä. Datan lähteinä toimivat sosiaalisen median kanavat eli Facebook ja Instagram.

Laskentakaava: nykyinen seuraajamäärä – edellisen kuun seuraajamäärä = seuraajamäärien välinen erotus

Seuraajamäärien välinen erotus / edellisen kuun seuraajamäärä = prosentuaalinen tulos

Sivuston lukijamääriä tarkastellaan kuukausittain Google Analyticsin avulla. Kävijämääriä mitataan samalla tavalla kuin seuraajamääriä.

Laskentakaava: Nykyinen kävijämäärä – edellisen kuun kävijämäärä = kävijämäärien välinen erotus

Kävijämäärien välinen erotus / edellisen kuun kävijämäärä x 100 = prosentuaalinen tulos 

Myös DailyChicin asiakasmääriä tullaan jatkossa seuraamaan. Mittarina toimii tavoitettujen prospektien määrä kaikista mahdollisista prospekteista, ja vielä tarkemmin kuinka moni prospekteista tulee asiakkaaksi, eli konversioaste.

Suosittelen monelle bloggaajalle ottamaan kaksi ensimmäistä mittaria käyttöön. Mittarien avulla toiminta on tavoitteellista ja mitatut tulokset tulee dokumentoitua. Näitä mittareita käyttämällä pystyt seuraamaan blogisi kävijämäärien kasvua ja vertaamaan nykyhetkeä esim. vuoden takaiseen. Motivoivaa, eikö?

Miten siis nostin kävijämääriä?

Aloittamalla kävijämäärien mittaamisen! Mitattuani kävijämääriäni sain selville paljonko kävijämääriä on ollut kuukausitasolla, jonka jälkeen pääsin asettamaan tavoitteet seuraavalle kuulle. Seuraavan kuun lopussa toistin prosessin ja huomasin, kuinka kävijämäärät olivat nousseet tavoitteellisen toiminnan avulla. Tässä kohtaa tulevat aika ja periksiantamattomuus oleellisiksi tekijöiksi, kävijämäärät eivät nouse tietystikään itsestään, vaan erilaisten markkinointikeinojen avulla. Jotta tästä postauksesta ei kuitenkaan tulisi liian pitkä, en mene markkinointikeinoihin nyt, vaan jaan omat markkinointikeinoni eri postauksessa! Pysy siis matkassa mukana!

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

This article has 11 comments

  1. HeidiKaroliinaA.

    Tätä sun ”projektia” on mielenkiintoista seurata 🙂

  2. marja liljeström

    Mielenkiintoinen postaus.

  3. Outi / Pisteitä Ruudulla

    Kiitos vinkeistä, voisin ottaa näitä testiin. 🙂

  4. Kati

    Mielenkiintoinen postaus mittareista ja mittaamisen tärkeydestä. En kuitenkaan kokenut, että tämä antoi (luvattuja) konkreettisia vinkkejä miten kävijämäärän saa nousemaan. Luulen, että suurin osa hyvin pientenkin blogien kirjoittajista seuraa kävijä- ja seuraajamääriä. En usko, että yksin se nostaa kävijämääriä. Jotenkinhan tuo mittaaminen on vaikuttanut sinunkin bloggaamiseen. Olisi ollut mielenkiintoisempaa lukea siitä.

    • Suvi Saranki
      Suvi Saranki

      Kiitos Kati kommentistasi 🙂 On eri asia seurata kävijä- ja seuraajamääriä kuin mitata niitä, koska ensimmäinen on passiivista ja toinen aktiivista. Se, että teet mittaamisen itse, vaikuttaa merkittävästi siihen, että ymmärrät oikeasti lukujen merkityksen. Esimerkiksi eihän yrityksissäkään vaan seurata liikevaihtoa/myyntiä vaan näitä lukuja aktiivisesti mitataan ja analysoidaan 🙂 Pahoittelut, jos pointti ei tullut selkeästi esille! Aurinkoa päivääsi <3

  5. Tiia - Littlebigthings

    Hyvä ja hyödyllinen postaus mullekin, kiitos!

  6. Minnea

    Minäkin jäin kaipaamaan niitä konkreettisia toimia, pelkkä seuranta tai mittailu, pyöritteli niitä numeroita miten vaan, ei vielä nosta kävijämääriä, vaan se, mitä niillä tiedolla tekee. Ehkä kuulemme niistä keinoista myöhemmin lisää 🙂

    • Suvi Saranki
      Suvi Saranki

      Kiitos Minnea kommentista <3 Ymmärrän kyllä pointtisi ja olen samaa mieltä – ei se excelin pyörittäminen niitä kävijämääriä nosta. Pointti on tosiaan se kokonaiskuvan ymmärtäminen, minkä mittaaminen mahdollistaa. Siitä on helppo sitten jokaisen parhaaksi näkemillään keinoilla nostaa kävijämääriä. Itselläni muuttui ajatusmaailma täysin, kun aloin mittaamaan kävijämääriä ja tästä syystä koen sen mahdollistaneen kävijämäärien nousun 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X