Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Terveys

KUINKA PIDÄN HUOLTA FYYSISESTÄ JA HENKISESTÄ TERVEYDESTÄNI?

”Your body is a temple for your mind, body and soul. So nourish it with only happy thoughts, good health and positive energy.”

Tarkoituksena oli avata tämä kategoria nimellä ”Sportti”, mutta koen, että ”Terveys” kuvaa nimenä paremmin sitä mitä liikunta mulle merkitsee. Tulen tähän kategoriaan jakamaan mun filosofiaa koskien liikuntaa ja yleisestikin terveyttä. Voisin sanoa, että kyseessä on aika holistinen näkökulma hyvinvointiin. Tässä postauksessa tulen kertomaan mun ajatuksia liittyen terveyteen, sillä näitä kysymyksiä mulle tulee yllättävän paljon.

Mitä terveys mulle merkitsee? 

Näen ihmisen vahvasti kokonaisuutena, joka rakentuu fyysisyydestä ja henkisyydestä. Fyysistä terveyttä voi hoitaa esimerkiksi syömällä hyvin ja terveellisesti sekä liikkumalla tarpeeksi. Henkiseen puoleen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat vaativat yhtä paljon huomiota, vaikka tänä päivänä sanat terveellisyys tai liikunta mielletäänkin usein kana-parsakaali-sekoitukseen tai tiukkoihin jumppatrikoihin salilla. Valitettavasti tuo henkinen hyvinvointi jää ihmisillä usein taka-alalle vaikka itse koen sen huomattavasti tärkeämmäksi kuin fyysisen terveyden. Mielestäni hyvä henkinen hyvinvointi on pohja, joka tarjoaa vahvan alustan kaikelle muulle.

Mietin usein terveyden muodostuvan sille primitiivisyydelle mitä meissä ihmisissä on. Tällä tarkoitan sitä, että tuhansia vuosia ihmiset ovat liikkuneet paljon metsästäen ja marjoja keräillen, joten uskon, että liikunta on meidän hyvinvoinnille tärkeää. Toinen huomionarvoinen asia on se, että ihmiset ovat olleet ulkona ja sisälle ollaan menty lähinnä säältä suojaan. Täten uskon, että luonto ja luonnossa liikkuminen resonoi vahvasti meissä olevan primitiivisyyden kanssa. Kolmantena voisi mainita puhtaan ruoan, eli paleo-ruokavalion, jota itsekin haluaisin noudattaa tarkemmin.

Miten hoidan terveyttäni? 

Fyysistä terveyttäni hoidan hieman liian laiskasti, vaikka haluaisin olla timmissä kunnossa, ei se ole mulle mikään fundamentaalinen arvo. Aloitin baletin nyt syksyllä (olen harrastanut lapsena balettia sellaisen 8 vuotta), pyrin joogaamaan parisen kertaa viikossa ja repertuaariin kuuluu myös lenkkeily ja muu hyötyliikunta. Lisäksi teen 80 vatsalihasta päivittäin, tosin nyt on mennyt useampi viikko niin, että en ole muistanut asiaa.

Salilla käyminen on mulle ihan pakkopullaa, joten sitä en enää itselleni koita tyrkyttää. Uskon, että liikunnan kuuluu olla kuitenkin miellyttävää ja iloa tuovaa. En koe, että se endorfiinirysäys auttaa, jos olet tunnin verran tehnyt jotain todella epämukavaa. Liikunnan tulee olla siis sellaista mistä tulee hyvä olo niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Henkistä puolta pyrin hoitamaan taas meditoimalla. Meditoiminen on tullut elämääni aika uutena, mutta esim. aamuisin pyrin käyttämään sen 10-15 minuuttia meditointiharjoitukseen. Tutkimusten mukaan meditoinnilla on monenlaisia vaikutuksia terveyteen, tässä ote Kuntoplus-lehdestä. 

”Mieleen vahvasti vaikuttava meditointi kohentaa myös fyysistä terveydentilaa ja vastustuskykyä. Aivot, hormonijärjestelmä
ja immuunipuolustus toimivat yhteydessä toisiinsa. Meditointi vähentää stressiä, joka alentaa elimistön kykyä taistella infektioita vastaan. Tämän myötä elimistön vastustuskyky tehostuu ja sairastumisalttius vähenee.

Meditointi auttaa tuottamaan kehossa myös vasta-aineita, joita elimistö tarvitsee taistelussa bakteereja ja viruksia vastaan. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöt rokotettiin influenssaa vastaan. Kävi ilmi, että meditointia harrastavien henkilöiden suoja tautia vastaan oli tavallista parempi, sillä heidän immuunijärjestelmänsä tuotti tavallista enemmän influenssaviruksen vasta-aineita. Mitä edistyneempi koehenkilö oli meditoinnissa, sitä runsaampaa oli vasta-aineiden tuotanto. Meditointia harrastavat henkilöt tunsivat voivansa hyvin eivätkä kärsineet stressistä. Meditoinnin vastustuskykyä kohentava vaikutus on todettu muissakin tutkimuksissa.”

Toinen harjoitus jota teen päivän mittaan on se, että pyrin olemaan tietoisesti läsnä. Kysyn itseltäni pari kertaa päivässä seuraavat kysymykset. Tarkoituksenani on tsekata, että kaikki on kehossani ja mielessäni hyvin.

”Mitä tunnen juuri nyt?”

”Mistä koen hyvää oloa?”

”Mistä mahdollinen huono olo johtuu?”

Jos koen hyvää oloa, kaikki hyvin ja en yleensä tee muutoksia. Saatan kokea voimakkaampaa hyvänolon tunnetta tajutessani kokevani hyvää oloa. Jos koen huonoa oloa, pyrin selvittämään mistä se johtuu ja tekemään mahdollisia muutoksia. Itse esim. en tunne helposti nälkää, mutta saatan huomata näiden kysymysten jälkeen, että olen ärtynyt. Voin huomata, että en ole syönyt useampaan tuntiin ja tiedän että on aika suunnata keittiöön.  Pyrin hyväksymään huonon olon tunteen, mutta joskus se on vaikeaa. Kuitenkin ideana on se, että tulen tietoisemmaksi ajatuksistani ja olotilastani.

Ruokailu on mulle se heikoin kohta terveyden ylläpitämisessä. Olen yksinkertaisesti todella huono syömään, koska mun mielestä syöminen yksin ja ruoanlaitto ovat todella tylsiä asioita. Multa itseasiassa kysytään aika paljon yksityisviesteillä ohjeita ruokailuun. Lyhyesti ajatukseni ruokailun suhteen on seuraava.

  • Paljon terveellistä ja puhdasta ruokaa (pohjana paleo-ruokavalio, itse käytän kuitenkin lisänä ruisleipää, riisiä ja maitotuotteista maustamatonta jogurttia ja rahkaa)
  • Säännölliset ruokailuajat (syö vähintään 5 kertaa päivässä)
  • Juomana aina vesi
  • Teollisesti prosessoitua ruokaa mahdollisimman vähän

Tottakai syön herkkujakin, mutta jos ruokailun suhteen noudattaa Pareton periaatetta (80/20-sääntö) ollaan aika hyvällä tiellä. Eli 80 prosenttisesti syödään terveellisesti ja 20 prosenttia voi sitten olla jotain muuta.

Tämä teksti oli nyt avaus tälle kategorialle. Mitä liikunta ja terveys sulle merkitsevät? Miltä ajatukseni kuulostavat? 🙂

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

This article has 5 comments

  1. Laura

    Aivan älyttömän mielenkiintonen postaus! Itsellekkin terveys on tärkeä, vaikka en voikkaa kunnolla nyt urheilla selkävamman takia! 😀

    • Suvi Saranki
      Suvi Saranki

      Voi kiitos paljon Laura <3 Ja kannattaa muistaa, että terveydestä voi pitää muutenkin hyvää huolta kuin pelkällä urheilulla <3

  2. hanna

    Itse kannatan myös tuota 80/20 -tyyppistä ratkaisua, toimii kyllä ihan hyvin! Ruokailu on itsellekin se kulmakivi hyvinvoinnissa. Itse tykkään käydä salilla ja lentopallo olisi erittäin rakas harrastus, mutta selkä ei vieläkään anna periksi.

    hanna
    http://www.hannamariav.com

  3. marja liljeström

    Minä tykkään liikunnasta. Lenkkeilen ja käyn salilla.Vielä muutama vuosi sitten joogasin säännöllisesti.

  4. Minnea/Minnean muruja

    Miten hyvä ja ajankohtainen kirjoitus! Niin tärkeitä juttuja! Itselläni on menossa nyt syksyllä omaan hyvinvointiin keskittyvä projekti, ja kiva kun sain siihen vinkkejä!

    Meditointi olisi ihana ottaa taas säännölliseksi osaksi arkea 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X