Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Ruoka & Juoma

HERKULLISET SUKLAISET PROTEIINIPALLOT

Nyt tulee loistava ohje välipalaksi ja herkuksi esimerkiksi kahvin kanssa! Otsikointi johtaa ehkä hieman harhaan – kyseessä eivät ole varsinaisesti suklaiset proteiinipallot, ehkä enemmänkin kaakaoiset? Maku on kuitenkin suklainen ja mmm… suussa sulava. Suomeksi proteiinipallot (itse preferoin termiä bliss balls) ovat helppoja tehdä sekä sisältävät kaikkea hyvää ja ravinnerikasta. Suosittelen tekemään näitä hieman isomman satsin kerralla ja heittämään proteiinipallot pakastimeen. Voit ottaa pakkasesta halutessasi suoraan syötäväksi, sillä nämä proteiinipallot eivät varsinaisesti jäädy. Loistavaahan näissä proteiinipalloissa on se, että voit tehdä helposti täysin gluteenittomina ja vegaaneina.

Jokainen mun resepti alkaa samalla tavalla, kehun kuinka helppoa, hyvää ja nopeasti tehtävää ruoka on. Mutta tämä on vain aikalailla myös tosi, mun keittiössä ei valmistu hirveän monimutkaisia kokkauksia. Terveellisiä – joo, hyviä – joo, mutta vaikeusaste on aikalailla sitä lapsetkin osaavat -leveliä. Eli jos et ole Martha Stewart, niin nämä onnistuvat varmasti sultakin! 🙂 

Tarvitset suklaisiin proteiinipalloihin (suosittelen tekemään reseptin tuplana):  

  • n. 2,5 dl pähkinöitä (maustamaton sekoitus toimii loistavasti)
  • n. 1 ruokalusikka vaniljajauhetta
  • 1/4 lusikkaa suolaa (esim. himalajan ruususuola)
  • 2,5 dl kivettömiä taateleita
  • reilu puoli dl kaakaota
  • pari ruokalusikkaa vettä (lisää koostumuksen mukaan)

Lisäksi päälle kaakota ja kookoshiutaleita.

Resepti suklaiset proteiinipallot: 

1. Lisää pähkinät tehosekoittimeen ja hienonna kunnes massa on hiekkamaista (katso kuva yllä).

2. Ota tässä vaiheessa pähkinät pois tehosekoittimesta muovikulhoon. Saksi tai leikkaa taateleita hieman pienemmäksi ja lisää ne tehosekoittimeen. Taateleista tulee hieman sitkeä massa, jonka avulla proteiinipallot pysyy koossa.

3. Lisää pähkinöiden joukkoon vaniljajauhe, suola, kaakao ja sekoita.

4. Lisää hienonnetut pähkinät taateleiden joukkoon ja lisää pari ruokalusikallista vettä, jotta tehosekoitin pystyy vääntämään massan taikinaksi.

5. Taikinan tulisi olla hyvin muotoiltavissa, jotta pallojen tekeminen onnistuu. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ihme temppu, yleensä taikina on helposti muotoiltavaa, mutta jos jostain syystä pähkinöitä oli liikaa ja taikina on melko kuivaa, voit lisätä joukkoon vettä tai/ja taateleita, jolla saat taikinaan sitkon.

7. Levitä kaakaota ja kaakaohiutaleita lautaselle, jossa pyörittelet pallot. Itse käytän taikinapallon ensin suklaassa ja lopuksi vielä valkoisessa kookoksessa, jolloin ulkonäöstäkin tulee kauniimpi.

 

8. Säilö valmiit pallot joko jääkaapissa tai pakkasessa. Itse suosittelen jälkimmäistä, jolloin proteiinipallot säilyvät pitkään hyvinä ja voit halutessasi napata pallon syötäväksi.

Huomioi, että nämä pallot ovat luonnollisesti gluteiinittomia, maidottomia ja vegaaneita. Voit myös tuunata palloja halutessasi; maustaa esim. rommiaromilla tai lisätä joukkoon kaardemummaa tai kanelia. Voit myös lisätä joukkoon kaakaonibsejä tai muita superfoodeja, jos haluat oikein terveellisen version. Itse olen tehnyt näitä aika paljon tällä perusversiolla, sillä ne ovat näinkin todella hyviä.

Oletko tehnyt proteiinipalloja? Aiotko ottaa reseptin käyttöösi? <3

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

This article has 4 comments

  1. NelliL

    Näyttää hyvälle 🙂

  2. Elina/MINI-blogi

    Näyttää herkullisilta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X