Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Uraboostaus

AMMATEISTA VANHIN JA VINKIT KUINKA SIINÄ ONNISTUT!

Olen itse työskennellyt myynnin parissa pitkään, oikeastaan koko urani ajan, on myynti jollain tavalla ollut osa työtehtävääni. Myyntiä jokainen meistä tekee lähes päivittäin, esimerkiksi kun haluat katsoa teeveestä lempiohjelmaasi ja suostuttelet poikaystävääsi vaihtamaan kanavan. Tämä on myyntiä – myyt ajatuksesi.

Myynnin puhutaan usein olevan jotenkin ”maagista”, kikkakolmosia, joita kukaan ei ymmärrä. Mielestäni myyminen on hyvin yksinkertaista. Selvittää asiakkaan tarve ja täyttää se. Usein myyjät kuitenkin puhua pälpättävät ja eivät anna asiakkaalle mahdollista kertoa mihin mahdollisesti tarvitsevat apua. Hyvä esimerkki tästä on lähes 10 minuutin monologipuhelu puhelinoperaattorilta, jonka aikana myyjä kertoi kuinka hieno tämä uusi tabletti on, mitä ominaisuuksia siinä on ja kuinka nopeasti se toimii. Lopuksi myyjä päätti monologinsa kysymykseen; ”että eiköhän laiteta sullekin tällainen tulemaan?” Ei muuten laiteta, koska en sellaista tarvitse.

Myyjä käytti 10 minuuttia työaikaansa siihen, että kertoi tuotteen ominaisuuksia, mutta ei kertaakaan kysynyt kysymyksiä, joiden avulla olisi voinut selvittää tarpeen tabletille ja käyttää antamiani vastauksia hyödykseen myynnissä. Kuinkakohan monta kertaa päivässä tuo myyjä toteuttaa samaa kaavaa? Ja kuinkakohan monta kertaa se konversoituu kaupaksi? En yksinkertaisesti osta, jos en koe, että minulla olisi tarvetta.

1. Kysy kysymyksiä, äläkä puhu vain itsestäsi/tuotteestasi. Myyntiprosessi pitäisi yksinkertaisesti aloittaa siitä, että ymmärrät asiakkaasi tarpeen. Mitä hän haluaa? Mikä on hänen haasteensa? Mihin hän tarvitsee apua? Usein ihmiset eivät itsekään tiedä mitä haluavat, mutta tämä on myyjän tehtävä saada asiakkaalle näkyväksi. Usein myynnissä puhutaan, että luodaan asiakkaalle ongelma. Mielestäni hyvin ilmaistu, sillä ongelman näkyväksi tuominen saattaa kaupan todennäköisesti positiiviseen päätökseen.  Asiakkaalla on ongelma ja sinulla ratkaisu. Tee tämä selväksi kyselemällä asiakkaalta kysymyksiä, tutustumalla häneen ja olemalla aidosti kiinnostunut. Mielestäni hyvän myyjän tunnistaa siitä, että hän on samalla hyvä asiakaspalvelija ja aidosti kiinnostunut asiakkaastaan.

2. Katso suoraan silmiin ja hymyile. Asiakas haluaa kokea myyjän aidon läsnäolon. Katseesi harhaillessa muualla saatat vaikuttaa siltä, että olet menettänyt mielenkiintosi tai että olet epävarma. Epävarmuus saatetaan myös helposti tulkita ”huijaukseksi”. Asiakkaalle saattaa tulla fiilis, että et ole rehellinen ja aito, jos katseesi mittailee seinän pituuksia. Keskity siis asiakkaaseen, ole hänelle läsnä ja hymyile. Ole aurinko asiakkaan päivässä, sillä juuri se sinun hymyilevä ja pirteä asenne saattaa olla se, joka klousaa kaupan.

3. Klousaa nopeasti. Ensimmäisestä kontaktista saakka sinun tulisi olla klousaamassa asiakasta. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä että kysyt joka parin minuutin välein ”no joko laitetaan pakettiin”. Voit olla varma, että prospekti on entinen prospekti, sillä kukaan ei halua ostaa ”tyhmältä” myyjältä. Ja rehellisyyden nimissä, siltä saatat kuulostaa, jos myyt em. tavalla. Sinulla on päämäärä (kaupan klousaus) ja tehtävänäsi on viedä asiakasta sinne suuntaan. Pyri saamaan asiakkaalta mahdollisimman paljon kyllä-vastauksia, jotta keskustelun henki on positiivinen ja sen viimeisen kyllä-sanan sanominen on helppoa. Jos huomaat asiakkaan olevan valmis kauppaan, toimi heti. Älä ala antamaan asiakkaalle enää lisää vaihtoehtoja tai muuta mietittävää, sillä tällöin jo melkein valmiiksi saatettu kauppa saattaa peruuntua. Ja kai tiedät, että myynnissä melkein on sama kuin ei yhtään?

4. Opi tekemisestäsi. Myyntiä annattaa ajatella vähän kuin lätkäpeliä, ei yhden maalin ohi meneminen tarkoita koko pelin häviämistä. Ole siis positiivisella asenteella ja opi aina kuin voit. Reflektoi omaa myyntiäsi ja mieti voitko olla parempi jossain? Myynnissä kannattaa muistaa, että kuulet ei:tä useammin kuin kyllää. Ja mielestäni tämä on hyvä juttu; jos kaikki kaupat menisi läpi, todennäköisesti olisit aivan liian myöhässä liikkeellä ja missannut paljon prospekteja. Proaktiivisuus on myynnissä se juttu – ei reaktiivisuus. Tällöin pallo on sinulla; pystyt helpommin ehdottamaan asiakkaalle suuntaa ja kertomaan mitä asiakas tarvii. Ei niin, että asiakas kertoo sinulle, että tarvitsen nämä. Tällöin lisämyynnin tekeminen on huomattavasti hankalampaa.

5. Muista asiakkaasi. Kun olet saanut kaupan klousattua, hoida sovitut asiat heti. Jos sanot asiakkaalle, että laitat paperit postiin tänään, tee niin. Odotin kerran kuukauden uutta puhelinliittymääni ja siinä ajassa olin kerennyt jo mieleni muuttaa. Mielestäni tämä antaa huonon kuvan toimijasta, kun asioita ei hoideta heti. Muista myös huomioida asiakkaasi personoidusti. Yhden asiakkaani kanssa keskustelimme yhteisestä intohimostamme ruoasta. Myöhemmässä vaiheessa laitoin hänelle vielä viestiä ja kyselin mielipidettä yhdestä ravintolasta, jossa hän oli käynyt. Tällainen toiminta lujittaa suhdettanne ja asiakkaalle tulee olo, että muistat hänet ja hänen kiinnostuksen kohteensa. Kiva idea on myös liittää mailiin hauska kuva, pieni vitsi tms., asia, joka liittyy hänen kiinnostuksen kohteisiinsa tai josta olette jutelleet.

 

Mitä mieltä olet näistä vinkeistä? Haluatko kuulla lisää? 

Kuvissa näkyvä lompakko suomalaista designia – Huhtadesign.

Suvi Saranki

DailyChic - Fashion & Lifestyle by Suvi Saranki on blogi, jonka ideana on tarjota vinkkejä ja neuvoja kauniiseen arkeen! Oman elämänsä Martha Stewartin intohimoina elämässä ovat yrittäjyys ja liiketoiminta, sijoittaminen, DIY, korkeat korkokengät, eläimet, muoti, kauneus, hyvä ruoka ja matkustus.

This article has 4 comments

  1. NelliL

    Erittäin hyviä ohjeita jälleen 🙂

  2. Minna M

    Hyviä vinkkejä! Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin puhelinmyyjä, jolle ei saa sanottua sanaa väliin kun hän jatkaa paasaustaan. Silloin laitan mielummin luurin kiinni.

  3. Mari

    Tosi hyviä vinkkejä kaikille myyjille ja miksei muillekin 🙂

  4. Anne /Trean

    Persoonallisuus ja aito läsnäolo ovat hyviä myyjän ominaisuuksia, ja tietysti myös ”tekninen” ammattitaito.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X