Kurkkaa myös somekanavat alla olevista ikoneista! <3
Chic-lifestyle

6 VINKKIÄ ONNISTUNEESEEN JUOKSULENKKIIN

Tuntuuko juokseminen pakkopullalta? Talven hämärä sää saattaa muodostua tekosyyksi juoksulenkin ohittamiseen. Juokseminen on kuitenkin loistava liikuntamuoto ja siitä voi tehdä itselle mieluisan kokemuksen muutamalla perusasialla. Tässä DailyChicin vinkit parempaan juoksulenkkiin.

Juokseminen

1. Valitse uusi lenkkipolku 

Saman lenkkipolun juokseminen kerta toisensa jälkeen saattaa tuntua puuduttavalta ja mielenkiinto juoksemiseen katoaa nopeasti. Käy tutkimusmatkalla uudessa ympäristössä, valitse pikitien sijaan metsäpolku tai kokeile juoksemista mäkisessä maastossa. Erilaiset maastot haastavat myöskin kehoa eri tavoin.

2. Tee ennen lenkkiä sporttinen soittolista ja etsi hyvät kuulokkeet 

Musiikki piristää ja tuo tempoa juoksulenkkiin. Tee jo ennen treeniä soittolista, johon mahtuu runsaasti energisiä lauluja. Esimerkiksi youtubesta löytyy jo valmiiksi lenkkeilytarkoitukseen luotuja soittolistoja. Valitse kuulokkeet, jotka pysyvät korvissasi kovemmassakin vauhdissa. Jatkuvasti putoilevat kuulokkeet saattavat olla lenkin hidaste.

Juokseminen

3. Valitse oikenlaiset ja itseäsi miellyttävät vaatteet

Juoksulenkille kannattaa valita melko kevyet vaatteet.  Juostessa tulee usein kuuma ja silloin paksut vaatteet saattavat tehdä olosta tukalan. Kannattaa muistaa valita myös tukevat urheilurintaliivit ja iskua vaimentavat lenkkikengät. Urheiluvaatteisiin kannattaa panostaa, sillä usein pirteän väriset ja mukavat vaatteet motivoivat lenkin pariin.

4. Pyydä kaveria mukaan 

On ihmisiä, jotka haluavat juosta ehdottomasti yksin, mutta joskus kaveristakin on apua. Keskustelu kaverin kanssa tehostaa treenin vaikutusta ja usein vierellä juokseva seuralainen kannustaa jaksamaan paremmin ja pidempään. Aika myös kuluu nopeammin toisen ihmisen seurassa.

5. Luo tavoitteita ja palkitse itsesi lenkin jälkeen 

Muodosta mieleesi tavoitteita, johon haluat ahkeran treenaamisen tuloksena päästä. Haluatko esimerkiksi juosta kuukauden kuluttua koko matkan, minkä ensimmäisellä kerralla kävelit? Sopivissa määrin asetetut tavoitteet motivoivat ennen lenkkiä, lenkin aikana ja sen jälkeenkin. Palkitse itsesi lenkin jälkeen esimerkiksi ansaitulla rentoutumishetkellä.

6. Muista alkuverryttely ja palautuminen 

Ennen lenkkiä kannattaa valmistaa keho urheilusuoritukseen lämmittelemällä kevyesti.  Kävely tai lyhyet venytykset toimivat hyvin alkulämmön keräämisessä. Lyhyet venytykset myös treenin jälkeen ovat paikallaan. Muista palauttaa itsesi treenistä mahdollisimman hyvin varsinkin harrastuksen alkuvaiheilla,  jotta lihakset ja jänteet pysyvät kunnossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje!

Tilaa uutiskirje ja pysyt ajantasalla DailyChicin uusista julkaisusta ja tapahtumista!




X